Valná vÄ›tÅ¡ina prvňáÄků nastupuje do Å¡koly s nadÅ¡enÃm. To vÅ¡ak vÄ›tÅ¡inou velmi rychle ochladne, až se postupnÄ› zmÄ›nà v nechuÅ¥. Neexistuje snad jediný žák, který by do Å¡koly chodil rád. PÅ™itom to nedává smysl, když se tam uÄà novým vÄ›cem, a navÃc je tam s dÄ›tmi svého vÄ›ku, se kterými se může bavit. ProÄ je tedy Å¡kola tak nesnášená?
Â
JednÃm z důvodů je to, že zde má dÃtÄ› jasnÄ› daný rozvrh a povinnosti. To je nÄ›co, co pÅ™edtÃm nezažilo. DÅ™Ãve, i ve Å¡kolce, si mohlo hrát s ÄÃm chtÄ›lo, a nikdo jej neomezoval. Nynà vÅ¡ak musà sedÄ›t a poslouchat uÄitele. Nejenže musà plnit jeho pokyny, ale také se nesmà bÄ›hem hodiny bavit. O tom, že by si mohlo dÄ›lat nÄ›co jiného, pokud jej napÅ™Ãklad onen pÅ™edmÄ›t nebavÃ, nemůže být ani Å™eÄi. JistÄ›, uÄà se, ale v podstatÄ› násilnou formou.
Â
Â
Pak je tu také fakt, že celý proces je v podstatÄ› velmi repetitivnÃ. Rozvrh je stejný po celý Å¡kolnà rok, takže dÃtÄ› v podstatÄ› nemá nic, na co by se mohlo těšit. I když je jeho uÄitel hodný, dÃtÄ› stále musà dÄ›lat to, co se po nÄ›m požaduje.
Â
Dále je tu stres ze zkouÅ¡enà a pÃsemek. Žádné dÃtÄ›, alespoň v zaÄátku, nechce dostat Å¡patnou známku. Co má ale dÄ›lat, když mu onen pÅ™edmÄ›t zkrátka „neleze do hlavy“ a tÅ™eba nedokáže pochopit nÄ›který z principů matematiky, byÅ¥ se snažà ze vÅ¡ech sil? K tomu pÅ™idejme i fakt, že jsou dÄ›ti Äasto mezi sebou srovnávány. To má vytvoÅ™it soutěživé prostÅ™edÃ, kdy se budou žáci snažit jeden druhého pÅ™ekonat, avÅ¡ak pÅ™ÃliÅ¡ to nefunguje.
Â
Â
JistÄ›, lze namÃtnou, že je to pÅ™ipravuje na dospÄ›lý život, že i v práci budou muset poslouchat pokyny nadÅ™Ãzeného a že budou srovnáváni se svými spolupracovnÃky. A to je urÄitÄ› pravda. SkuteÄnÄ› je ale nutné na to pÅ™ipravovat již Å¡estileté dÄ›ti? Nebo by alespoň prvnà dvÄ› Äi tÅ™i tÅ™Ãdy Å¡koly mÄ›ly být pÅ™eci jen volnÄ›jÅ¡Ã, aby dÄ›ti do Å¡kolnÃho režimu zapadly postupnÄ› a pomalu si na nÄ›j zvykaly?